Забравената история! Росен Петров припомни 4 факта за светостта на българските земи

На Великден изправи българите на крака

Забравената история! Росен Петров припомни 4 факта за светостта на българските земи | StandartNews.com

На снимката: Паметникът на Андрей Първозвани в Несебър

На Великденските празници да си припомним 4 важни факта за позабравената святост на днешните ни земи, за българите и християнството, написа известният журналист Росен Петров. Той е добре запознат с българската история, тъй като е възпитаник на НГДЕК „Константин-Кирил Философ“. Петров е завършил и Академията на МВР със специалности „Право“ и „Сигурност и борба с престъпността“.

Ето и 4 важни факта според Росен Петров:

1. По нашите земи е проповядвал самият Андрей Първозвани. Той е първият ученик на Исус Христос, отвел по-малкия си брат, за да бъде посветен в новата вяра. По-малкият брат носи името Петър и по-късно ще стане „камъкът върху, който ще изгради Христовата църква”. Апостол Андрей Първозвани проповядва по бреговете на Черно море и достига до Одесос (Варна), където основава епископия, а апостол Амплий става първият архиерей на този град.

Става дума за реални исторически събития от 1 век от н.е. Ранни християнски епископии, освен в Одесос, са създадени и във Филипопол (Пловдив), Дуросторум (Силистра), Марцианопол (Девня), Никополис ад Иструм (близо до Велико Търново) и на други места по нашите земи.

2. В Сердика (днес София) император Галерий през 311 г. издава прочутия Сердикийски едикт за толерантност, който разрешава на християните да изповядват свободно своята религия в Римската империя и буквално променя хода на човешката история. В същата тази Сердика през 343 година, след смъртта на Константин Велики, е свикан Вторият Вселенски събор в историята на християнството.

3. Българска и автокефална (самостойна и независима църква) Преславска патриаршия съществува от 927 година до 1018 година, а Търновската патриаршия е призната за автокефална църква и пета по важност в православния свят на събора в Лампсак (Мала Азия) през 1235 година. За да разберем значението на това, трябва да знаем, че например Сръбската православна църква става патриаршия през 1346 година, а Руската православна църква през 1589 г.

4. На самия Божи гроб, в най-голямата християнска светиня – храмът „Възкресение Христово”, столетия наред има български параклис. Това научаваме от немския монах Йоан Вюрцбургски, който пребивава в Йерусалим през 12-ти век. Той прави специален списък на народите, които имат параклиси при Божи гроб, и на второ място, след гърците, посочва народа на българите.

 

Трифон Коробейников, който е пратеник на руския цар Иван Грозни при Йерусалимски патриарх през 1583 година, също съобщава, че до самия Божи гроб има голяма българска църква, а в нея ден и нощ светели с пламък 15 златни кандила. Друг руски дипломат и търговец – Василий Позняков, в своята книга „Описание на Светите места”, пише: „И пред малката църква на гроба стои български престол и над него ден и нощ гори кандило.”

 

Дано пламъкът от това кандило мъждука все още в нас, дори и да не подозираме за това и да ни дава сили да преодоляваме несгоди и трудности. Светли празници и нека Спасителят да бди над Вас и близките Ви, пожелава Росен Петров.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай
5 Коментара
БМДТ
преди 1 седмица

В учебника по руски език за съветските университети, издание от 1977, "Современньй русский язьйк. Лексика" автор Дмитрий Шмелев, на стр. 243 е написано следното: "ЦЪРКОВНОСЛАВЯНСКИЯТ ЕЗИК Е ЕДИН ОТ ДИАЛЕКТИТЕ НА БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК".

Откажи
Иван
преди 1 седмица

.....

Откажи
Иван
преди 1 седмица

Бати Росенеее...)) През 1235 г. Българската Православна църква не е "пета по важност в православния свят",а пета в извечната за 20века християнство т.нар. Пентархия- Ерусалим,Александрия,Антиохия(източните църкви),Рим и Търново,защото Константинопол е превзет от латините,тръгнали уж да спасяват Божи гроб...а Византия е разцепена,липсва,като остатъци от нея са Никея и Солун,взет от Иван Асен II... Той довежда (по житие описанието му) от русенското поломие(скални църкви) монах Йоаким(живял 20г. и на Атон) и на събора в Лампаск е въздигнат в Патриарх Йоаким Първи,като от екзархия ставаме първа,а не пета в православието,защото още няма руска и сръбска,както казваш, Св.Сава още е търновлия... Тоест към този момент нямайки в Константинопол Патриарх-Българската е първа Патриаршия в последващото православие,каквото го знаем днес Справка всеки може да си направите поне в Уикипедия Благодаря

Откажи
Иван
преди 1 седмица

Бати Росенеее...)) През 1235 г. Българската Православна църква не е "пета по важност в православния свят",а пета в извечната за 20века християнство т.нар. Пентархия- Ерусалим,Александрия,Антиохия(източните църкви),Рим и Търново,защото Константинопол е превзет от латините,тръгнали уж да спасяват Божи гроб...а Византия е разцепена,липсва,като остатъци от нея са Никея и Солун,взет от Иван Асен II... Той довежда (по житие описанието му) от русенското поломие(скални църкви) монах Йоаким(живял 20г. и на Атон) и на събора в Лампаск е въздигнат в Патриарх Йоаким Първи,като от екзархия ставаме първа,а не пета в православието,защото още няма руска и сръбска,както казваш, Св.Сава още е търновлия... Тоест към този момент нямайки в Константинопол Патриарх-Българската е първа Патриаршия в последващото православие,каквото го знаем днес Справка всеки може да си направите поне в Уикипедия Благодаря

Откажи
Драган
преди 1 седмица

В Търново Сава провел разговори с царя и със св. Йоаким І Търновски, отслужил тържествена литургия, обдарил Патриаршеската катедрала и други църкви с реликви, донесени от Светите места. Съборен от болест, той починал на 14 януари 1236 г. и бил тържествено погребан в "Св. Четиридесет мъченици". Макар мощите му да били измолени от крал Стефан Владислав и пренесени в Сърбия, гробът на светеца бил почитан близо два века, вкл. от идващи в Търново сърби. Може и да звучи парадоксално, но култът към св. Сава възникнал в Търново. Св. патриарх Йоаким І дал идеята да бъде написано житие на светеца. Въможно е в "Св. Четиридесет мъченици" да се е пазела частица от мощите на сръбския светец. Макар и още рядко, великата търновска църква е обект на внимание от страна на сръбски поклонници и днес. Цитатът е от: https://www.pravoslavieto.com/life/01.12_sv_Sava_Srubski.htm

Откажи