Събота,

Всеки с 3D аватар: Какво бъдеще ни готвят IT гигантите

От: Стандарт -
Всеки с 3D аватар: Какво бъдеще ни готвят IT гигантите
A
A
A
  • Какво бъдеще ни готвят IT гигантите 
  • Метавселената е интернет на телата, в който живеете, а не просто гледате, обяснява Марк Зукърбърг 
  • Средата, в която ще взаимодействате с други хора, ще е под тотален контрол

Facebook обяви, че планира да разкрие нови 10 хиляди работни места в Евросъюза през следващите 5 години. Причината е изграждането на "метавселена", която да е алтернатива на сега познатия ни интернет.Целта на компанията е да бъде изградена виртуална реалност, която почти да премахне границите между физическия и цифровия свят.Технологията ще позволи да се носят очила за виртуална реалност и с тяхна помощ да се създава усещането за разговор лице в лице с приятел, който е на хиляди километри."Метавселената има потенциала да помогне за отключването на достъпа до нови творчески, социални и икономически възможности. ЕС има редица предимства, които го правят чудесно място за инвестиции на технологичните компании - голям потребителски пазар, първокласни университети и най -важното - най -висококачествени таланти", съобщават от Facebook. Какво представлява метавселената и в крайна сметка какво бъдеще ни готвят IT гигантите, пише dir.bg.

Метавселената е концепция, за която се говори от технологични компании, маркетолози и анализатори. Всички те я наричат "новото голямо нещо" и я сравняват с революцията, която предизвикаха интернет и смартфоните. Някои от най-големите имена, като Марк Зукърбърг от Facebook и Тим Суини от Epic Games, вече са инвестирали стотици милиони в разработката. На пръв поглед метавселената изглежда като подобрена версия на виртуалната реалност. Мнозина обаче считат, че това може да е бъдещето на интернет. Смята се, че тя може да бъде за VR това, което съвременният смартфон е за "тухлените" мобилни телефони от края на миналия век. Метавселената ще е постоянно свързана с интернет, в нея ще може да се срещате с хора, да комуникирате, да учите, да работите, да гледате кино, да ходите на концерти или да играете с приятели.Технологията ще разчита на ново поколение VR шлемове, умни лещи и очила. На практика тя ще ви позволи да имате 3D аватар, който ще е образа ви пред света, подобно на профилите ни в социалните мрежи.Facebook е основният двигател на идеята. От компанията споделят, че метавселената им ще е завършена след 10-15 години."Очаквам хората да спрат да ни възприемат като социална мрежа, като вместо това ще виждат в нас метавселена", заявява Марк Зукърбърг. Метавселената е "виртуална среда, където можете да присъствате с хора в дигиталните пространства", обяснява Зукърбърг, добавяйки, че това е "своеобразен интернет на телата, в който се намирате, а не просто гледате. Вярваме, че това ще бъде наследник на мобилния интернет".

Добре дошли в матрицата

И докато големите технологични гиганти са ентусиазирани от идеята за метавселена, то тя има няколко много сериозни недостатъка. На първо място, тя ще ви предложи "приватизиран интернет".Средата, в която ще взаимодействате с други хора, ще е под тоталния контрол на създателите си и най-вероятно ограничена. Днес всяко наше действие в социалните мрежи се следи и анализира от алгоритми, но в метавселената ние ще сме под още по-зоркия поглед на по-напреднали системи.Показателни за това са апетитите към технологията от страна на Facebook - компания, известна с цензурата и следенето на потребителите си. Ако метавселената се превърне в наследник на интернет, то може да очакваме много по-малко свобода в него.

Това обаче не е единстве-ният риск

Метавселената твърде много напомня на матрицата от едноименните филми с Киану Рийвс. На практика това е виртуален свят, в който ще работим, учим, почиваме, играем. Всички тези активности ще са лесни за употреба и със сигурност ще могат да са по-интерактивни от "сивото ежедневие" в реалния свят. Във виртуална среда училището ни може да прилича на "Хогуардс" от Хари Потър. Всеки може да декорира офиса си спрямо своя стил, а в паузите от работата да лети из своя град или да убива чудовища с колегите си от работата. Вместо да пазим диети, можем да направим своя 3D аватар строен и с мускули. Не е ясно дали всичко това би имало положителен ефект върху нашите личности. Днес много хора прекарат над 8 часа дневно пред компютрите си. Въпреки това те не са "извън реалността".Ако метавселената е добре направена, то на човек може да се налага да излиза от нея само за да яде и спи.А какво можем да кажем за определението, дадено от Зукърбърг - "интернет на телата"?На практика това ще е още по-голямо нахлуване на технологичните корпорации в личния ни живот. За да функционира, интернет на телата изисква по-тясна връзка между човек и машината. И няма голямо значение дали тази връзка ще се осъществява посредством умна леща или джаджа, която ще е винаги с нас, или ще е под формата на мозъчен имплант. Рискът нашите разговори, действия, емоции, здравословно състояние и дори мисли да са постоянно следени, е много голям. Интересът към тези "данни" от страна на рекламодателите, разработчиците на изкуствен интелект и разузнавателните служби ще бъде голям.Дори да не бъдем следени 24/7, то много хора ще започнат да се самоцензурират и да приемат очакван за тях начин на поведение. Дори днес много от нас ограничават взаимодействията си в социалните мрежи.Според защитниците на свободния интернет метавселените ще дадат още повече власт и ресурси на технологичните гиганти, поради което технологията е логичната им цел.

Вместо да пътуваме, ще се телепортираме

Концепцията за "метавселена" /metaverse/ е измислена от Нийл Стивсън и описана в научнофантастичния му роман от 1992 г. "Снежна катастрофа". Тя се отнася до събирането на физическа, разширена и виртуална реалност в споделено онлайн пространство. Хората са отишли там, за да избягат от мрачната реалност на физическия свят, в който живеят. Във филма "Матрицата" това е мястото, на което машините ни поставят, след сме станали техни роби, така че да могат да ни използват за генериране на електричество.Някои общности от геймъри вече са създали метавселени, като Roblox (платформа, която включва игри, създадени от деца и тийнейджъри) или Fortnite, която може да се похвали с 350 милиона играчи.През април пет виртуални концерта на рапъра Травис Скот, който се появи като аватар във Fortnite, бяха последвани от над 12 милиона геймъри.Според директора на Facebook Марк Зукърбърг, се работи за бъдеще, когато човек ще може да се телепортира, вместо да пътува физически от едно място на друго."Можете да живеете където пожелаете и наистина да се чувствате сякаш сте там. Това ще изключи проблема с икономическите възможности, тъй като хората ще се телепортират. Освен това съм доста оптимистично настроен за въздействието върху климата, защото ще се намалят пътуванията.Мисля, че напредъкът на електрическите автомобили и намаляването на емисиите е голям и вълнуващ, но казвам на моя екип, че е по-лесно да се телепортираме, а не да шофираме", каза Зукърбърг по време на участието си в  The Good Time Show.

Коментари

Сортирай по: Новите първо

Валутни курсове

По курса на БНБ
Валута Лева (BGN) Обратен курс за 1 лев
CHF 1.70725 0.585737
GBP 2.24388 0.445657
USD 1.71204 0.584099
Виж всички