Митрополит Йоан: Хелоуин е "празник" на злото и смъртта

Митрополит Йоан: Хелоуин е "празник" на злото и смъртта | StandartNews.com

Варна. Варненски и Великопреславски митрополит Йоан излезе с официално изявление по повод американския празник Хелоуин (Вси Светии), който все повече българи празнуват през последните години. "Този "празник" всъщност е поклонение пред злото и пред смъртта. Той приучва децата ни да се подиграват със собствената си невинност и с достойнството на ближните, да не вярват във Възкресението и в Христос, а да служат на дявола чрез бесовски игри и демонични забавления", смята митрополитът.

"Хелоуин е особенно неприемлив за Православното съзнание поради това, че той предлага на децата и възрастните директна среща с демоните", коментира още митрополит Йоан и изтъква, че трябва да отбелязваме по-скоро българските празници.

Ето и пълният текст на митрополита по повод Хелоуин:

"Обични в Господа братя и сестри,

В последно време думата Хелоуин предизвиква интерес сред младите ни ученици и сред нашето младо поколение. Тази дума създава вихър от емоции, чувства, преживявания. Но какво значи тя?

Името "Хелоуин" произлиза от средновековен английски език. Хелоуин е разночетене на "All Hollow's Eve" с който, римокатолиците обозначават нощта към техния празник на Всички светии - 31 октомври срещу 1-ви ноември. До VIII век празникът "Всех святих", както е известен в православния свят се е празнувал и на Изток, и на Запад в Първата неделя след Петдесетница ( т.е. като подвижен празник през лятото). И днес Православната Църква почита всички светии именно в тази неделя.

Но в Рим папа Бонифаций IV в 609 г., както и папа Григорий III (731-741) самостоятелно решават да преместят почитането на Всички светии на 1 ноември, за да преодолеят вкоренените келтски езически традиции в Западна Европа, Британия и Ирландия, поддържани някога от друидите - келтските жреци и магьосници.

Очевидно датата, както и съдържанието на Хелоуин имат стар и откровено езически произход. Още преди Рождество Христово, а и след това келтите празнували своята Нова Година - Самайн в нощта на 31 октомври срещу 1 ноември. С това те отбелязвали края на светлата (лятната част) от годината и началото на тъмната (зимната част). Това бил моментът, както те вярвали, когато между отвъдния свят и света на живите границите се размивали. Вследствие на това живите можели да преминат в отвъдните измерения, а оттам съответно в нашия свят нахлували умрели герои, митични персонажи и множество "богове" и "богини".Тази нощ се свързвала със странни и често страховити събития, които се разказват в келтските митове и легенди. Днес има новоезичници (паганисти), друидски ордени и други подобни религиозни общности, които продължават да празнуват Самайн.

В Стария Завет Господ заръчва чрез св. пророк Мойсей да не скланяме сърцето си към езически вярвания и практики така, както еврейският народ не трябвало да се влияе от египетското, ханаанското, или което и да било друго идолопоклонство ( срв. Левит 18:3).

В Новия завет Господ Иисус Христос ни е дал притчата за Богаташа и бедния Лазар ( Лука 16:26 ). В нея виждаме, че преминаването между света на живите и света на починалите е невъзможно. Евангелието е благата вест за Христовата победа над греха и смъртта и представлява откровение за живота след живота! Докато Хелоуин представлява апотеоз на тлението и смъртта, която се представя в цялата и грозота и безизходност. Безизходност - особено за тези, които живеят без вяра във възкръсналия Спасител Христос.

Така Хелоуин лишава човека от идеята за неговата Богообразност, от стремежа към преобразяване, от надежда за вечен и блажен живот с Бога и Неговите светии. Хелоуин е особенно неприемлив за Православното съзнание поради това, че той предлага на децата и възрастните директна среща с демоните - поднебесните духове на злобата, които според Свещенното Писание търсят всякакви начини да погубят човека.

Подмяната на истината в Хелоуин се състои в това, че този "псевдопразник" се опитва да ни приучва да не се отвращаваме от демоните и да не възприемаме смъртта като драматична последица от греха, а като маскарад, като безобидна игра и забава. Оттук идва и най-голямата заплаха за децата ни - те свикват с мисълта, че не е грях, а дори е забавно да отмъстиш и е позволено да правиш пакости, ако съседите не те почерпят с бонбони, когато ги посетиш, маскиран като вампир, вещица или паяк например. Децата ни не бива да заприличват на децата в някои общества, които в тази бесовска нощ почукват на вратите на съседите и питат:" Trick or treat" ("Дяволия или лакомство") Бесовският характер на Хелоуин личи и от факта, че починалите се представят като духове, които не могат да намерят покой и които са готови да плашат живите и да им пакостят. Истината е съвсем различна и Православната Църква ни я е разкрила в пълнота....Любовта преодолява границата между живите и мъртвите чрез силата на молитвата ни за починалите и чрез действието на Божията милост.

С тревога забелязваме, че Хелоуин ще се празнува в някои от нашите училища в Епархията. Този "празник" всъщност е поклонение пред злото и пред смърта. Той приучва децата ни да се подиграват със собствената си невинност и с достойнството на ближните, да не вярват във Възкресението и в Христос, а да служат на дявола чрез бесовски игри и демонични забавления. Хелоуин е отворена врата, през която безскрупулни търговци, някои безгрижни родители и учители тласкат малките днес деца да влязат утре като тийнейджъри в сатанински секти които ще ги унищожат.

Нека си спомним, че България на 1 ноември отбелязва Деня на народните будители, които са ни завещали любов към Светото Православие, любов към Родината, любов към Бога и ближните, а не чуждопоклонство и привързаност към дявола и неговата свита. Ще ни се да вярваме, че Хелоуин няма да бъде част от българската душа и че нашите деца ученици и млади хора ще пребъдат в чистата и свята православна вяра, чрез която нашия народ винаги се е спасявал и се спасява. На 1 ноември е и Задушница - спомняме си за нашите скъпи и мили покойници. Бог да ги прости и Вечна да бъде тяхната памет!"

По-рано днес Варненският и Великопреславски митрополит Йоан отслужи света литургия в съслужие със свещеници от Добричка духовна околия в храм "Света Троица" в Добрич.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай