Петко Дурмана, който непоследък постоянно коментира неслучилото се присъствие на българския арт във Венецианското биенале, представя в столичната галерия „Етюд“ серия от произведения в червено, обединени с логото „Новата нормалност“. В тях като подложка е използвал намерени и събирани картини, семейни фотографии, детски рисунки и други - някога ценни за притежателите си, окачени в рамки на стена или сложени във витрина, а после по различни причини попаднали на вторичния пазар. Те са препродавани, докато са загубили всякаква връзка с първоначалните си притежатели.
Червената боя, която е щедро разлята от автора, позволява да се надникне под нея с инфрачервена камера - и въпреки намесите, дава добра представа за първоначалното изображение, подобно на техниките за изследване на картини за реставрация. Без значение каква е била сантименталната, художествената или финансовата стойност на фотографиите, рисунките и картините преди намесата на Петко Дурмана, след това те се оценяват според обиколката си или площта си в сантиметри и се превръщат в негови ексклузивни визуални експерименти.
„Новата нормалност“ на Петко Дурмана завършва всички творчески търсения в прехода от реализъм към абстракционизъм, като буквално запечатва всяко готово изображение под червената боя, подобно на червеното небе на Апокалипсиса, под което свършват всички човешки съдби. Сцените от горски пожари в Австралия с плътен пушек, който закрива слънцето и предизвиква нощен мрак през деня, кървавочервеното небе от заревото на пламъците, изпепелените тела на животни и хора, които бягат от огъня, напълно се превръщат в материализация на ужаса.
„Новата нормалност“ настъпва, когато образите на екстремалните явления чрез медиите и социалните мрежи навлязат в съзнанието ни и припокрият досегашните представи за реалността.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com