Жан-Пол Готие – хулиганът гений за 100 милиона  

Световноизвестният дизайнер първо искал да става фризьор

Жан-Пол Готие – хулиганът гений за 100 милиона   | StandartNews.com

Жан-Пол Готие твърди, че слиза от сцената, но големият въпрос не е „защо“, а „дали“ да му се вярва. Както се знае, той е кралят на скандала, шока, абсурда. А и винаги е казвал, че едва ли някога ще се излекува от вируса на модата. Обича да естетизира прекаленото, да опоетизира парадокса. Но може би все пак е решил, че 50 години му стигат – още повече че марката с името му ще продължи да съществува с нова концепция. Състоянието му пък се изчислява на 100 милиона евро. Световноизвестният дизайнер, който показа последната си авторска колекция „висша мода“ в парижкия театър „Шатле“, е решил да се пенсионира през февруари – след финала на Седмицата във френската столица. „Тогава ще празнувам с приятелите си до много, много късно“, зарече се той в Туитър. Излишно е да се питаме дали остава в историята като хулиган или гений, като „ужасното дете на френската мода“ или като един от нейните последни императори.  За могъщи таланти като Готие клишетата нямат значение.    

Жан-Пол е роден в предградие на Париж на 24 април през 1952-а. На 6 шие гащи за мечето си, което след десетилетия ще оживее в негова изложба. На 14 е убеден, че ще стане фризьор. На 16 рисува скици за детски дрехи и да ги праща на известни стилисти. Той е едва на 18, когато великият Пиер Карден го взима за асистент. Първото им делово партньорство продължава само година. Готие „отскача“ до „Жан Пату“ и до супер екстравагантния Жак Естерел, преди да се завърне отново за кратко при Карден, който го учи да „чисти“ дрехата от прекалено многото си идеи. Оттогава – вече половин век – запазват перфектни отношения, което рядко се случва във вселената Мода, а Жан-Пол посвети цяло ревю на гуруто си от младостта.  През 1976-а Готие представя дебютната си солова колекция. А в дует с училищния си приятел Франсис Менуж, с когото не само работи, но и живее, сътворяват елекронни бижута. Никой не им обръща внимание – освен кредиторите. Успехът идва на третия път, когато Готие шие облекла за японската фирма „Кашияма“, поела да изплати дълговете му. По-късно основава собствена модна къща, за да започне с експериментите – показва моделите си на нетрадиционни за тогава места: на боксов ринг и в La Conciergerie – тъмницата към Министерството на правосъдието, в която е била затворена дори Мария-Антоанета преди да пуснат гилотината над врата й. Манекени са хора, които нямат нищо общо с гилдията – ниски и високи, слаби и дебели, красиви и грозни. Увертюра към неговото "Fashion freak show", чиято премиера бе на 2 октомври 2018 година във „Фоли Бержер“.  Той признава, че е вдъхновен от кривото сакато тяло на гениалната художничка Фрида Кало. “Способността да приемеш себе си какъвто си, силно ме вълнува. В подобни моменти всеки е опияняващо хубав”, категоричен е маестрото.

През 80-те започва възходът на Готие, който открива бутици на три континента. Печели пари и овации със съвършенното незачитане на границите. През 1985-а облича мачовци в шотландски поли, наричайки колекцията си „И Бог създаде мъжа“. Но през 90-те Франсис умира от СПИН – той е не само директор на фирмата, но и най-близкият човек на Жан-Пол. „Исках да захвърля всичко – не можех да си представя за какво ми е то, след като Франсис вече го нямаше. Беше ми все едно дали ще живея или ще се самоубия. Но той ми даде знак: „Не трябва, продължавай да живееш“. Но какво можех да правя аз, освен дрехи? Абсолютно нищо друго. И затова се върнах към тях“, споделял е Готие. /През последните 30 години е налял милиони за борба със СПИН-а./ Корифеят на  стила не познава антракти. Шийла е първата певица, облечена от него за концерта ѝ в парижката зала „Зенит“ през 1985-а. Води телевизионното предаване „Eurotrash“, създава костюми за Джеймс Бонд, за "Петият елемент" на Люк Бесон, за "Готвачът, крадецът, съпругата му и нейния любовник“, за “Кика” на Педро Алмодовар. Възражда корсета – не като бельо, разбира се – вдъхновен от сандъка на любимата си баба, която първа му показва как да държи иглата.  Измисля конусовидния сутиен за турнето на Мадона Blond Ambition през 1990-а, повтарят приключението и за Confessions Tour през 2006-а. Защото се оказват идентично щури. Толкова се обичат, че Готие често се шегува: Три пъти й предложих брак.  Кръщава колекциите си с най-невероятни имена – от „Гмуркачките”, в която хубавица дефилира със секси водолазен костюм в черно и жълто, през „Дадаистките”, „Екзистенциалистките”, „Конструктивистките”,  „Шикозните равинки” и „Монголките”, до „No smoking“, чиято булка се появи в рокля, стелеща се като цигарен дим. "Всъщност става дума за свободата всеки сам да избере - да пуши или да не пуши", коментира той, когато всички са възмутени. Моряшката фланелка става негова запазена марка след премиерата на филма на покойния Райнер Вернер Фасбиндер „Каръл”. Мерилин Менсън и Кайли Миноуг тотално се доверяват на Готие, сред фенките му е и Лейди Гага, а Дейвид Бекъм обожава неговия саронг. Защото виртуозът съчетава бизнеса, висшата мода, поп културата и улицата като никой друг. Прекланя се и пред шика на 80-те, материализиран от Грейс Джоунс, Шаде, Бой Джордж, Майкъл Джаксън, Дейвид Бауи... На един от спектаклите му Аманда Лиър – последната муза на Дали - се разхожда полугола за финал.  „Обичам да гледам света. Веднъж наблюдавах папагал в клетка в продължение на 3 часа – беше в някакъв скапан клуб в Ибиса. Но после пренесох цветовете на птицата в първите си модели „от кутюр“, разказвал е дизайнерът.  Дебютната му колекция висша мода жъне аплаузи през 1997-а, посветена на коренно различни култури - от индуизма до юдаизъм. Петилетка по-късно Готие получава покана от Hermès да стане творчески директор на легендарната модна къща. И той става - от 2003 до 2010. Всъщност марката изкупува половината от акциите му в различните производства.  Парфюмите на Готие са не по-малко прочути от моряшката му фланелка – женският Classique и мъжкият Le Male бързо завладяват пазара в Европейския съюз, Австралия и САЩ. През 2005-а настава епохата на унисекс парфюма „за човечеството“ Gaultier2.

Неотдавна Готие заяви, че големите фешън марки вредят на планетата, произвеждайки прекалено много дрехи. „Смешно състезание. Всеки иска да покаже, че е по-голям от другия. Никой не мисли от какво имат нужда хората.  Всичко е въпрос на власт, политика и реклама“, беше язвителен той тогава. Често твърди,  че Франция заравя главата си в пясъка.  

 

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Тагове:
Коментирай