Премиерата на копродукцията между Сърбия, Германия и България "Жив човек" на режисьора Олег Новкович беше в програмата на Котбус преди два месеца, а през март ще се състезава за наградата в Балканския конкурс на 25-ия София Филм Фест. Историята проследява един застаряващ рокер Джела, принуден да се справя с досадната монотонност на ежедневието, в стремеж да се втурне отново на път и да съживи старата слава. Допълнителен подтик за това радикално действие е комбинацията от обстоятелства – щерка му се оказва бременна, жена му се държи гадно, както може да се очаква от бивша наркоманка, а гаджето на сина му невинно споделя, че според собствената ѝ майка Джела някога е бил страхотен пич.
Главната роля е поверена на Никола Джуричко, когото публиката помни от "Когато порасна, ще стана Кенгуру" на Радивое Андрич, а също и от свръх-популярния телевизионен сериал "Stranger Things" на Нетфликс. Български копродуценти на "Жив човек" са "Чучков Брадърс".
Гръцкият режисьор Христос Нико реализира едно интересно предизвикателство – да пресъздаде пандемично усещане в сюжета на своя филм "Ябълки", написан в съавторство със Ставрос Раптис. Двамата конструират разказ за световна пандемия, която причинява внезапна амнезия, а главният герой Арис, мъж на средна възраст, е включен в програма за възстановяване, предназначена да помогне на пациентите да изградят нова самоличност. Той заживява в скромно обзаведен апартамент, „въоръжен“ с полароид и получава ежедневни задачи, като трябва да заснема изпълнението им. В един момент обаче Арис среща жена с идентична съдба и проблеми.
Смелият дебют на Христос Нико е копродукция между Гърция, Полша и Словения и съвсем не случайно премиерата му беше миналата година в програма "Хоризонти" на Венеция. С награди от Солун, Севиля, Любляна, Денвър, Филаделфия, Чикаго, "Ябълки" е тазгодишното предложение от Гърция за международен "Оскар". Филмът може да бъде приет като аналогов опит за преоткриване на личността, като сюрреалистично пътуване в дебрите на кризата на колективната ни идентичност, а също и като елегантна критика към дигиталната ера, която поглъща все по-осезаемо вниманието ни.
Драматично-забавна история от Босна и Херцеговина пренася зрителите във времето на предвоенна Югославия. "Концентрирай се, бабо" на Пиер Жалица пресъздава отношенията в едно семейство или по-скоро неправилно функциониращите връзки между неговите членове, а междувременно става ясно, че се задава политическа буря. През пролетта на далечната вече 1992-а на членовете на голямо семейство им се налага да се събeрат около смъртното легло на възрастната си майка и свекърва. И след като очакването на нейната кончина се простира с дни, роднините започват да се карат помежду си, да си погаждат гадни номера и да спорят за наследството – най-вече за голямата семейна къща в Сараево. За всеобща изненада, бабата се включва активно в междуособиците – може би точно те я поддържат жива. А междувременно в Сараево започва истинска война.
Жалица разчита на сериозен актьорски екип – познати и обичани имена, сред които са Мира Баняц, Бранимир Попович, Вердана Божинович, както и Емир Хаджихафизбегович, познат на българската публика от филмите "Шоково състояние" и "Смърт на човек от Балканите". Сред продуцентите на "Концентрирай се, бабо!" са и главните организатори на кинофестивала в Сараево - Мирсад Пуриватра, Йован Мариянович и Амра Бакшич Чамо, работили по "Цирк Колумбия", "Епизод от живота на събирача на желязо", "Имало едно време в Анадола", "Мостовете на Сараево" и още много други филми.
Вижте всички актуални новини от Standartnews.com