Понеделник,

Прокопиев клевети в Брюксел медиите у нас

От: Стандарт -
1866
Прокопиев клевети в Брюксел медиите у нас
A
A
A

Доклад, основаващ се на твърдения на съпругата му и на „медийни експерти“ на кръга „Капитал“, изкарва всички други медии за „превзети“ и неспазващи етичните стандарти

Докладът – пълен с лъжи и инсинуации, e платен с пари на европейските данъкоплатци За какво според вас мечтае един монополист? Да контролира напълно пазара, в който има господстващо положение, разбира се.

Това е основна цел на всеки бизнесмен с алчност до небето, а скрупули - под земята.  Това явно е и мечтата на Иво Прокопиев. С тази разлика, че той не е просто безскрупулен бизнесмен, а олигарх, който господства не само в медийния и енергийния сектор, а иска да подчини на алчността си цялата държава.

Като я превземе по обичайния за всяко враждебно поглъщане (както обича да се изказва той) начин. С чернене на конкурентите си и създаване на паралелна реалност.

За тази цел обаче първо му трябва пълно овладяване на медийното пространство. Спънка, която Прокопиев явно е решил да преодолее, като очерни всички други играчи в сектора, а в същото време изкара, че единствено изданията под негов контрол спазват етичните стандарти в журналистиката.

Така, докато у нас държавата и гражданите й се тресат от кризите и скандалите, в които ги вкара родената и подкрепяна от Прокопиев и кръга „Капитал“ групичка политически наемници на Кирил Петков, Асен Василев и сие, из НПО сектора и европейските институции в Брюксел се разпространява доклад, носещ гръмкото име „Хватката върху медиите в България“.

Материалът по същество е ни повече, ни по-малко пасквил, пълен с лъжи и манипулации, маскиран под етикета „независим анализ“, като формално е дело на неправителствената организация Международен институт за пресата, партнираща си от години с Прокопиевата „Икономедиа“ и може да бъде открит само на английски език. Причината за това е, че адресатът му не е българската публика, за която манипулациите и аферите на олигарха и свързаните с него медии вече отдавна не са тайна, а все още неориентираните за истинската му същност и тази на изданията му европейски чиновници и активисти на базирани в останалите страни на Европейския съюз НПО-та.

Пак формално, автор на доклада е българска журналистка, водеща се фрийленсър (журналист на свободна практика). Както тя, така и всички лица, въз основа на чиито твърдения е направен пасквилът обаче са свързани с кръга „Капитал“. До степен, че сред тях е съпругата на самия Иво Прокопиев - Галя Прокопиева, която обаче е представена само като „медиен експерт“ и управител на „Икономедиа“.

Без да се споменава, че е съпруга на човека, когото не друг, а именно базираното в Брюксел издание „Ню Юръп“ описа като медиен монополист и „сляпо петно в медийния пейзаж на България“.

А кои са другите „експерти“? Да започнем с автора – Боряна Джамбазова, която днес може да се представя за журналист на свободна практика, но стартира кариерата си в пряко свързаното с „Икономедиа“ онлайн издание „Медиапул“. А към момента продължава да партнира на тези медии у нас, които са под пряк и непряк контрол на кръга „Капитал“.

Оттам насетне групата е от редиците на „обичайните заподозрени“. Главният редактор на „Медиапул“ Стояна Георгиева. Дългогодишният кореспондент на „Дневник“ във Варна Спас Спасов, който обаче – за заблуда на европейския чиновник, е представен като основател на уж независимия сайт „За истината“. Адвокатът Александър Кашъмов, който представлява „Медиапул“ (и не само) по няколко съдебни дела. А също – любимците на кръга „Капитал“ още от Костово време, когато Прокопиев получи първия си милион като подарък от престъпно проведената приватизация в България – Орлин Спасов и Нели Огнянова.  

На фона на тази групичка, ръководена от съпругата на Прокопиев, едва ли ще има изненадани, че  пазеният в тайна у нас доклад не покрива дори елементарните норми за обективност. Така де – за чий са му на Прокопиев такива дребнави стандарти като представяне на всички гледни точки и придържане към фактите, като може да пробута на институциите в Брюксел съпругата си и нейната парти компания за представителна извадка за медийния сектор у нас? И да представи лъжите им, разпространяващи спуснатите от него опорки, като плурализъм на мненията и гледните точки? Така – за да бъдат заглушени гласовете и подринат имиджа на всеки играч на медийния пазар, който не споделя възгледите на монополиста Прокопиев.

Под ножа на манипулациите и персоналните атаки на „експертите“ на кръга „Капитал“ попадат най-тиражните медии у нас, воглаве с частните телевизии с най-висок рейтинг – bTV и NOVA, обществената БНТ, а също и националните ежедневници „Труд“ и „24 часа“, както и седмичника „Стандарт“.

Самите атаки пък се базират не на реални факти, а на внушения и на практика представляват обобщение на всички опорки, лансирани през годините от медиите, НПО-тата и говорителите в политиката на кръга „Капитал“. А единствените, които са изкарани изцяло „в бяло“, са именно медиите, контролирани от Прокопиев, за когото впрочем в доклада няма и думичка. Защо ли?

Вероятно, защото през последните месеци и западните медии започнаха да изкарват истинското му лице. Освен в Брюксел, материали, вадещи наяве същността му на „олигарх-хищник“, забогатял от приватизацията у нас „направена по съветски модел“ и „използващ медийното си влияние, за да прикрие злоупотребите си“, бяха публикувани и във Франция. Дали групичката, стояща зад този пасквил, се е притеснила, че дори и слабо информираните за злоупотребите и манипулациите им адресати в Брюксел ще навържат две и две, или пък е решила, че присъствието на Галя Прокопиева е достатъчна наглост, предстои да се разбере. Фактът обаче, че Прокопиев далеч не е единственият липсващ.

Вътре няма и думичка за тежките обвързаности с него на т.нар. „медийни експерти“. Няма нищо за скандалните стенограми „Арго“, който показаха, че не друг, а именно Прокопиев контролира родния мейнстрийм. Нито пък се споменава за наложените от КПКОНПИ върху имущество за над 200 млн. лева на олигарха и семейството му запори, потвърдени вече почти дузина пъти от съда.   

Тези неща може да ги няма, но по стара своя традиция, за да прикрие собствената си роля в изкривяването на медийната картина у нас, както и в използването на журналистиката в инструмент за пропаганда, пришива това на други. И пак по стар навик – на основния си враг депутата от ДПС Делян Пеевски.

Въпреки че Пеевски медии не само вече няма, но и през годините положи огромни усилия, за да извади на светло със законодателните си инициативи собствеността на изданията в страната и начините, по които издателската дейност се финансира. Инициативи, които заедно със законовите промени, внесени от Пеевски и неговите колеги от ДПС, затварящи вратите за злоупотреби и източване на публични средства и ресурси, му спечелиха и „честта“ да бъде основна мишена на очернящите кампании на Прокопиев и медиите му. И разбира се Пеевски е основен персонаж и в този доклад.

Впрочем тук е моментът да се отбележи, че докладът изяснява много ясно две неща. Първо– степента, до която Прокопиев е наложил монопол върху медийния сектор в България. Защото под атаките му – неговите и „експертите“, воглаве със съпругата му Галя, въз основа на чиито твърдения е сглобен пасквилът, попадат само тези, над които олигархът няма власт. Или иначе казано, на принципа „по атаките ще ги познаете“, материалът изкарва наяве броят на основните медии в страната, които все още не са под контрола на Прокопиев.

Казваме все още, защото към една от тях и единствената, която не е частна – БНТ, вече Прокопиев е протегнал пипала. От няколко месеца олигархът се опитва да сложи свой човек начело на обществената телевизия, като дотук опитите му са безуспешни, след като конкурсът за нов генерален директор на БНТ, в който участваше пряко обвързания с кръга „Капитал“ Венелин Петков, пропадна.

Това обаче едва ли ще откаже олигарха от опитите да наложи контрол върху телевизията, по начина по който вече го прави чрез свои приближени журналисти в общественото Национално радио. Публично известно е, че от години Венелин Петков обслужваше интересите на олигарха и политическите му проксита като програмен директор в бТВ. Явно сега е време на Петков да се намери нова и подходяща работа в услуга на Прокопиев – генерален директор на обществената телевизия.

И тук идва вторият важен момент – докладът издава и начините, по които Прокопиев ще се опита да контролира останалите „опърничави“ в сектора – чрез удобни нему промени в законодателната рамка за медиите. И чрез кадрови промени и съответно обяздване с приближени на кръга „Капитал“ хора на контролните органи, имащи връзка с регулацията в сектора. Освен СЕМ, където Прокопиев вече има свои „представители“, влезли от квотата на партии, обслужващи в политиката интересите му, това са КФН и КЗК, чиято дейност също е атакувана в т.нар. „анализ“. В този ред на мисли едва ли е случайно, че промените в регулаторните органи бяха обявени от кандидата за премиер на акушираната от олигарха „промяна“ Асен Василев за приоритет на евентуално второ правителство с мандата на ПП.    

И докато се чудим дали партньорите на Прокопиевата „Икономедиа“ от Международния институт за пресата, съгласили се да са издатели на този пасквил, знаят изобщо тези факти, то няма как да не отбележим, че т.нар. „анализ“ вади на светло два системни и огромни проблема – начина, по който европейските институции се информират за процесите у нас и начина, по който контролират за какво отиват парите на европейските данъкоплатци. За което именно „Стандарт“ сигнализира Брюксел с крайно критична позиция срещу т.нар. „анализ“.

Защото, макар и погазващ всички основни принципи на етиката и обективността, въпросният „анализ“ се оказва финансиран с европари. Което пък от своя страна означава, че европейските данъкоплатци и институции плащат, за да бъдат лъгани. Абсурдно, нали? Но – за съжаление – факт. 


Всички новини от категория Политика.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Валутни курсове

По курса на БНБ
Валута Лева (BGN) Обратен курс за 1 лев
CHF 1.70725 0.585737
GBP 2.24388 0.445657
USD 1.71204 0.584099
Виж всички