Вторник,

Луи Вюитон – опаковчикът на императрицата

От: Албена Атанасова -
A
A
A

Най-известните куфари и чанти в света останаха без един от свойте съвременни вдъхновители и лидери – преди дни почина Патрик Луи Вюитон, правнук на човека, който през XIX век променя представите на цивилизацията за практичност, елегантност и лукс. Това е втори удар за фешън империята през последните години, след като през 2014-а почина Ив Карсел, тогава вече бившият изпълнителен директор на марката, който поради болест се беше оттеглил като вицепрезидент на фондацията „Луи Вюитон“. Той управлява от 1990 до 2012-а, през които  умножава славата, разширявайки продуктовите линии с дрехи, бижута, часовници и други глезотии на разкоша.   

Днес никой не може да си представи вселената на модата без творенията с култовия  знак „LV“. От къде тръгва легендата?

Луи Вюитон се ражда през 1821 година в селце със 148 жители, което се намира на 40 километра от Бург ен Брес – едно от прекрасните градчета около Лион. Той е само  на 5, когато започва да помага на баща си, който е дърводелец.  Едва дочакал да навърши 14, се отправя към Париж – пеш. За да промени руслото, закодирано от фермери и шапкари. Има и друга причина да напусне семейния дом – майка му умира, когато Луи е на 10, и баща му се жени отново. Мащехата бързо се превръща във враг на момчето. Един от бъдещите най-богати европейци в продължение на 2 години се предвижва към столицата. Работи каквото намери, нощува, където успее. След 12 месеца и 470 километра пристига в Париж вече на 16. Индустриалната революция е започнала, а Луи става чирак на опаковчик – уважавана професия през XIX век.  Не след дълго се прославя като един от най-добрите майстори с кутиите и сандъците, така необходими за всеки, който реши да пътува – това е новата мода във Втората френска империя. Евгения, съпругата на Наполеон III, наема Луи, който трябва да се погрижи за безкрайните й тоалети, шапки и бижута. Дамата не пести похвали и аристократите скоро започват да търсят услугите на провинциалиста с перфектен вкус. През 1854 година Луи открива собствено ателие за изработка на куфари и опаковки. През 1858 години измайсторява първия си иновативен куфар – но не от кожа, а от платно, за да не пропуска течности и миризми. Визията му е малко странна – правоъгълна, но крайно удобна за пренасяне на багаж и особено за пътешествия, тъй като железниците налагат нов лайфстайл. Поръчките започват да валят – от монархическия двор до резиденциите на посланиците. Френско-пруската война прекъсва бизнес възхода на Вюитон. Гражданските сражения са оставили руини – между тях е ателието на Луи. За няколко месеца той успява да построи магазин, в който продава новия си модел куфари „Trianon“. Следват 20 години на творчески и икономически просперитет – и на първите битки с плагиатството. Вюитон умира през 1892-а на 70. Неговият син Жорж е този, който измисля монограма „LV“ и го превръща в международна марка без конкуренция. Той е автор и на емблематичната ключалка – и е толкова сигурен в нея, че кани Хари Худини 
да се пробва с отключването. Според градските легенди, магът отказва публичната демонстрация.

На Вюитон младши е идеята за принта, който гарантира оригиналност и е застраховка против имитациите.  

Първите чанти са за мръсно бельо

Жорж започва да открива бутици и по света – в Лондон, а после в Ню Йорк, Аржентина, Индия, Египет. Първите чанти на фирмата са за пренасяне на мръсно бельо. През 1914-а на световноизвестния булевард  Champs-Élysées Вюитон реже лентата на най-големия магазин във френската столица. Именно там за първи път са представени чантите „Alma“ – посветена на Коко Шанел и „Speedy“ – вдъхновена от Одри Хепбърн. Те стават класики и днес продължават да предизвикват тръпки у шопинг маниаците. През 1936 година начело на къщата застава внукът Гастон Луи Вюитон. През Втората световна война брандът се сдобива с черен пи ар – оказва се, че сред най-големите му почитатели са нацистки генерали. Но през 60-те вече всичко е забравено. Гастон Луи през 1959-а измисля нова тъкан на основата на лена и полихролвинила, която е малка революция в жанра. Тогава е и рожденият ден на цилиндричния  „Papillon“. По това време само два от магазините на марката за година печелят 10 милиона евро по днешния курс. Когато през 80-те „Луи Вюитон“ се обединява с „Moet Hennessy“, бутиците в Европа, двете Америки и Азия са 130. Цената на чантите в тях варират от 700 до 7000 долара. През последното десетилетие „Луи Вюитон“ оглавява всички класации, свързани с шика и блясъка. Сред най-скъпарските изделия са ръчно изработен куфар в Париж за капитана на националния отбор по крикет на Австралия – за 170 000 долара, чантичка от чисто злато и благородни метали за 133 430 долара – има още 4 подобни в света,  дамски часовник Tambour bijou secret от бяло злато и 495 диаманта – за 121 000 долара. 

Никога разпродажби

Не забравяйте – „Луи Вюитон“ не прави разпродажби и намаления. Ерес е да се допусне, че стоките с монограма биха могли да бъдат продавани онлайн. Но това е може би най-копираната марка в света. Кари Брадшоу от „Сексът и градът“ се хвали с  менте на емблематичните чанти. Спорно е дали репликите на Сара Джесика Паркър могат да минат за продуктово позициониране, но е сигурно, че Анджелина Джоли, Мадона и Дейвид Бауи много пъти са позирали за кампаниите на фирмата. Самият Михаил Горбачов е сред рекламните лица, поканени от LVMH – групата на Бернар Арно, която управлява „Луи Вюитон“ и още 70 от най-прочутите брандове.

Според „Форбс“ „Луи Вюитон“ е на 14-то място сред най-влиятелните. Марк Джейкъбс, който беше художествен директор в продължение на 16 години, постави началото на изключителни колекции на облекло за двата пола. През 2013-а Никола Гескиер наследи поста. Днес продават творенията с бранда в близо 400 магазина в 54 държави. Технологията на триумфа няма много промени през последния век и половина. Дори в ерата на високите технологии повече от половината изработка е ръчна. Династията Вюитон се пробва още с велосипеди и мебели. От Китай пък идва екстравагантна поръчка за 190-сантиметров куфар, в който да бъдат събрани всички технически джаджи на собственика – от плазмата до компютъра - плюс цялото му оборудване за професионално приготвяне на кафе. „Чудото се постига, когато всеки от нас се чувства като у дома си, благодарение на нашите куфари и чанти“, е философията на Луи Вюитон. 

Стъклена фантазия в Булонския лес

Фондацията „Луи Вюитон“ издигна една от най-впечатляващите съвременни сгради в Париж - свръхмодерния едноименен музей от стъкло, който прилича на айсберг. Проектът е на гения в архитектурата Франк Гери – това става ясно и от визуалната близост с  „Гугенхайм“ в Билбао. В изграждането на 12-те стъклени платна около централната галерия на площ от 3850 квадратни метра са участвали 100 инженера и 3000 работници в продължение на 13 години при бюджет над 100 милиона евро. „Това е величествен кораб-символ на културната идентичност на Франция“, мотивира се Гери. Както се знае, Бернар Арно след половин век ще подари изумителното арт съоръжение на кметството в Париж. Най-големите фирмени бутици също са забележителни като вътрешен дизайн – в Москва, Токио и Сингапур луксът и футуризмът са в пълна хармония.

Тагове: Луи Вюитон

Коментари

Сортирай по: Новите първо

Валутни курсове

По курса на БНБ
Валута Лева (BGN) Обратен курс за 1 лев
CHF 1.70725 0.585737
GBP 2.24388 0.445657
USD 1.71204 0.584099
Виж всички