Отиде си фотографът на 20-ти век. 13 снимки, които промениха света

„Лъвът във фотографията“ си отиде от този свят на 87-годишна възраст

Отиде си фотографът на 20-ти век. 13 снимки, които промениха света | StandartNews.com

Култовият американски фотограф Стив Шапиро почина в Чикаго преди седмица, но така и не слиза от кориците на големите световни медии, които препечатват историческите му снимки с личности, променили света през 20-ти век.

Хитовият Шапиро, когото наричат „Лъвът във фотографията“, един от любимците на Холивуд, си отиде от този свят на 87-годишна възраст след като дълго страда от рак на панкреаса.

Започва работа през 60-те години на миналия век, фотографиите му публикуваха списания като Life, Time, Newsweek, Vanity Fair, Sports Illustrated.

Снимките му са излагани в галерии по целия свят, а през 2017 година получи голямата награда „Луси“ за цялостен принос към фотографията.

Ето 13 от емблематичните фотографии на Стив Шапиро:

През март 1965 година, докато работи за Life, успява да увековечи маршовете от Селма до Монтгомъри на Мартин Лутер Кинг. Това са трите протестни марша, част от движението за избирателни права на афроамериканците. Протестите привличат вниманието върху расовите несправедливости и допринасят за приемането на Закона за избирателни права от 1965 г.

Когато правех снимките забелязах, че Мартин Лутер Кинг гледаше на протестите с предчуствие, че всеки момент да се случи нещо, разказваше по-късно фотографът.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

От онези далечни времена е останала и още една емблематична снимка, в която млад човек е легнал на земята и развява американското знаме в протест срещу расовата дискриминация.

Това беше невероятно време за фотографите, защото емоционалният заряд беше огромен и това си личи по духа на снимките, казваше Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

В края на 60-те години Стив Шапиро отразява кандидата за президент на Робърт Кенеди, брат на Джон Кенеди. Беше невероятно да се наблюдава как на срещите се стичаха тълпи от хора, за да изразят своята любов и уважение. Тоава не бяха само млади хора, имаше и много възрастни. Дали ги бе събрало само името Кенеди или те чустваха, че той носи със себе си надеждата за утрешния ден, продължаваше да се пита през годините Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

На фотографиите му е запечатан образа и на жената на 35-тия президент – Жаклин Кенеди, една от най-влиятелните жени на своето време. Та слуша речите на съпруга си и на иранския шах Мохамед Реза Пахлави по време на негово посещение в Америка..

Някои от фотографиите наистина са исторически. Снимах Джаки, която стоеше и внимателно наблюдаваше мероприятието вместо да гледа в обектива и да се усмихва. Тя почти никога не поглеждаше в обектива и всички си задавахме въпроса: А за какво всъщност си мисли първата дама, спомня си Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

През 1963 година Шапиро работи за списание Sport Illustrated и прави фотографии на легендарния боксьор Мохамед Али.

Когато той беше на върха на кариерата си ме покани на гости в дома на родителите му в Кентъки и ми предложи да играем „Монополи“. Фрагмен от играта попадна на снимка. Али не искаше по никакъв начив да загубя, защото парите, които ми бяха останали, щяха да отидат в банката. Така че продължаваше и продължаваще да ми дава пари назаем и накрая ми взе всичко. Трябваше да спечели на всяка цена, разказваше Шапиро какво е отношението на Мохамед Али към спортния хъс.

Световният шампион бил ужасно пристрастен към играта и навсякъде я носил със себе си.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

В същата година Шапиро е направил още една култова снимка, на която Мохамед Али показва мускулите си пред децата на Луисвил.

Той прекарваше всяка свободна минута с децата, обичаше ги, а те го боготворяха, спомняше си фотографът.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

Още една от емблематичните му фотографии - свързана е със студенти от университета в Оксфорд.

Направена е случайно през лятото на 1964 година. Снимката сега е в една от сградите на престижното висше учебно заведение.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

През 70-те години на миналия век Шапиро работи на снимачните площадки, които произвеждат едни от култовите ленти, обрали международните филмови награди.

През 1971 година той присъства на снимките на „Кръстникът“ и запечатва един от моментите, в които режисьорът Франсис Копола беседва със знаменития актьор Марлон Брандо. Въпреки че екипът на филма имал студиен фотограф, точно Шапиро е заснел най-култовите кадри зад екрана.

Настроението по време на снимките беше страхотно, всички се държаха приятелски, шегуваха се един с друг. Когато влязох за първи път в стаята, в която беше Брандо, той се усмихна и веднага започна да се шегува, описваше атсмосферата по време на заснемането на „Кръстникът“ Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

През 1975 година Шапиро присъства на снимките на знаменития филм на Мартин Скорсезе „Шофьор на такси“. В кадъра е запечатано как режисьорът Скорсезе седи на задната седалка на автомобила, който се кара от Робърт Де Ниро.

По думите на Шапиро, за да влезе успешно в ролята си, холивудската звезда е карал такси един месец в Ню Йорк.

Робърт така се вживяваше в образа на своите герои, че даже при изключена камера оставаше такъв, какъвто е персонажа, разказваше Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

През 1974 година Стив Шапиро отива на снимачната площадка на филма „Лени“ и успява да направи поредната историческа фотография, на която е актьорът Дъстин Хофман заедно с режисьора Боб Фоси.

Беше голямо удоволсвие да общувам с Дъстин Хофман. Той е един от най-веселите хора, които познавам. Бяхме всички в хотела и изведнъж, съвсем неочаквано, Дъстин реши да направи един огромен скок покрай Фоси. Тази снимка много добре показва характера на Хофман, спомняше си Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

В същия период Шапиро е направил и уникална фотография на британската поп звезда и актьор, влязъл в Залата на славата на рокендрола – Дейвид Боуи, сниман с прясно излязлата по онова време книга за Бъстър Кийтън, една от легендите на нямото кино.

Когато Дейвид разбра, че съм фотографирал Кийтън - неговият кумир, вегнага станахме близки приятели, спомняше си Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

Още един фрагмент от портретите на 60-те години на 20-ти век е уловил талантливият фотограф. Американската актриса и певица Барбара Стрейзънд е снимана с перлена обица през 1967 година в Лос Анджелис.

50 години по-късно, през 2016 година Шапиро заедно с още един легендарен фотограф - Лорънс Шилър, издадоха книга с фотографии на Барбара, отразяващи пътя й до върха на Холивуд.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

През 1974 година Шапиро работи и с певицата Тина Търнър като прави семеен кадър с мъжа й на фона на портрет, който виси в дома им.

Тази снимка е направена спонтанно от фотографа, но впоследствие също става легендарна.

Често не разбирам защо хората казват: Това е култова снимка. Но усещам, че понякога и един най-прост портрет стига до сърцата и отключва емоцията. Така този потрет започва да се препредава и може би така получава култов статус, казваше приживе Шапиро.

Фото: Steve Schapiro; courtesy of Fahey / Klein Gallery, Los Angeles

По материали от Лента ру

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай