Броят по 30 бона за образцова булка

Иван събрал пари с гурбет, за да откупи любовта на Теменужка

Броят по 30 бона за образцова булка | StandartNews.com

Успение Богородично е голям празник за циганите християни. Те почитат Божията майка като олицетворение на жената, опора на семейството. Затова стотици ромски фамилии от цяла България се събират всяка година в навечерието на 28 август край Бачковския манастир, където задължително преспиват и се молят за здраве и благополучие вкъщи. Празникът е известен още като "циганската Богородица", тъй като на този ден ромите организират типичния за своята култура и бит пазар за булки. Обичаят е запазен най-вече сред общността на калайджиите. Броят им е не повече от 5000 души, но те упорито пазят традицията. Дали се дават пари наистина, или всичко е само за забавление, никой не знае. Със сигурност обаче това е един от най-жизнерадостните обичаи в ромското ежедневие, който от години събира на едно място калайджии от цяла България. За тях е закон да се женят само помежду си. Твърди се, че по тази причина браковете им са дълги и почти нямат разводи. Фамилиите, които се създават по време на Голяма Богородица, са многодетни и сговорни.


Лицата им - бели като мляко, устните - кървавочервени. Девойките, всички между 12 и 18-годишни, до една са като излезли от Йовковия разказ за красивата Божура. Облечени са цветно, гледат предизвикателно и кръшно се вият в ритъма на кючека. По себе си носят много златни пендари и накити, с които привличат погледите на ергените, дошли на събора. Ако намеренията на кандидат-женихите са сериозни, задължително джобовете им трябва да са пълни. До 30 бона струва ромската булка, като цената много си зависи от самата мома. По-възрастните ергени, както и семействата им държат да е девствена. Младите кандидат-женихи пък гледат най-вече външността. "Търся си красавица, но да има естествена хубост, а не да е намазана с едно кило грим", казва 18-годишният Данчо от пловдивското село Ягодово. Младежът все още няма намерение да се задомява, но е дошъл на сглядата в Бачково, за да се ориентира за актуалните цени на булките. 22-годишният Иван от Скутаре пък вече си е избрал момата, която е от близкото село Калояново. Теменужка е само на 16 г., но вече е готова да мине под венчило. Тя също харесва Иван, но

сделката трябва да стане между родителите

на двамата. Младият мъж е готов да плати 8000 лева за нея, като парите е събрал от работа в строителството. 18-годишната Минка от Първомай пък вече е спазарена. Щастлива е, че ще се омъжи за момчето, което и тя харесва. Доволни са и родителите й, които ще вземат за дъщеря си между 10 и 15 бона. На събора е дошла и другата им дъщеря - Ангелина, която е с 1 г. по-малка от кака си. Ако има късмет, може и тя да се задоми тази година. За момичетата е престижно да се продадат за колкото може повече пари. Анка Георгиева, която е от хасковските села, държи на цената си и казва, че няма да падне по-малко от 30 000 лева. Вече имало и момчета, готови да наддават за красавицата, която това лято навършила 17. На 20-30 бона оценяват дъщеря си и калайджии, дошли чак от Враца.

Склонни са и на злато, но да е поне 1 кг

Семейството на 66-годишния Атанас Манолов пък е оженило и петте си деца на пазара за булки край Бачковската обител - две момичета и три момчета. Сега дошло време да се огледат за сватове и за внуците си, затова с цялото домочадие отново са тук. На пазара има и много роми от други общности, дошли да позяпат и да се позабавляват. На сглядата наистина е весело. Момите не се чувстват като стока, напротив - за тях това е въпрос на чест и ако си намерят жених на празника, се чувстват истински щастливи. Много от ромите на събора дори се обиждат, като се каже, че има пазар на булки. "Те да не са коне, че да има пазар, това е обичай от едно време, когато младите са се събирали на седенки, за да се видят и харесат", казват майките и татковците на момите. Обясняват, че парите се давали, за да се покаже, че младоженецът е заможен и ще може да издържа бъдещото си семейство. Родителите на семейството гледат колите на кандидат-женихите, а семействата на младежите правят проучване на момите. Колкото е по-бяла булката, толкова е по-висока цената й. Девствеността също е от значение за крайната сума, като само за девици цената може да стигне до 30 000. Разказват, че преди кризата за калайджийски булки давали и по 50 бона. И тук има, разбира се, изключения. Най-бедните семейства са

готови да дадат чедото си и за 200-300 лева

Други пък държат повече на това момчето да е добро, за да е щастлива щерка им в чуждата къща.
"Не държа да е красив, но искам да е искрен и да ме обича", казва 18-годишната Русанка от Калояново. Девойката иска още да живеят отделно от по-възрастните, за да не може никой да се бърка във взаимоотношенията им. С нея на събора е дошла и сестра й Ангелина, която вече е била женена, но се развела, тъй като съпругът й често я биел. Възнамерявала да си намери нов мъж на пазара за булки, като за нея този път щели да платят по-малко, защото вече била втора употреба, както казват роднините й. Търся снаха, като съм готов да платя до 20 000 лева, казва възрастен ром от Стара Загора. Има обаче изисквания - булката да е красива, но не и да е палава. Да бъде послушна и мирна и да уважава възрастните. Друг от калайджиите пък заяви, че търси булка, но трябва да е весела и да умее да готви и да върти къщата. Има и такива, които държат дори на цвета на очите и косата. Плащат повече за дълга коса, затова сред момите се срещат девойки, които

не са се подстригвали от раждането си

По принцип родителите на момичето определят цената на булката. Но има случаи, когато младите предварително са се харесали. Тогава сватовете се разбират за по-ниска сума - до 5000 лева. Ако булката сама пристане, цената й също пада. В случаите, когато родителите не са съгласни да я дадат на някой ерген, той я краде и възрастните, като нямат друг избор, отстъпват за по-малко пари.



Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай