Скали, гробища и водопади носят изцеление в Родопите

Скали, гробища и водопади носят изцеление в Родопите | StandartNews.com

Къпят деца в "Дамбалъ", за да преборят заекването

Къпане във вода около култови места, провиране през отвори на скали и под оголени корени на дървета за здраве и благополучие - за мюсюлманите в Източните Родопи това е традиция. Мистичните ритуали обикновено се правят в навечерието на 6 май. Защото Хъдърлез се смята за начален ден на годината, когато се отприщва магическа сила. В изследването си "Момчилград - природа, археологически паметници, традиционна народна култура" Мария Николчовска, Стела Тодорова и Алтънка Шукерова разкриват тайната ритуалите за късмет и изцеление, които се практикуват в Източните Родопи.

Джамии и гробища - в Източните Родопи тези места са сакрални. Затова да береш билки там или да отсечеш дърво е грях. Така ще отнемеш от лечебната сила на тези уникални енергийни центрове. Интересна е историята около Дървената джамия в Подкова. Специалистите датират малкия мюсюлмански храм в селото от 1428 г. Тя е построена изцяло от дървен материал, като в градежа й не е използван нито един метален пирон. Трупите на гредите са с внушителни размери и са съединени помежду си с улеи, които влизат един в друг. На места са използвани дървени пирони. Нарича се Йеди къзлар джамиси - Джамията на седемте моми. Името е свързано с интересно предание за силата на човешките възможности и вярата. През Средновековието, когато войните следвали една след друга, 7 млади мъже от района също били призовани в султанската армия. Минали няколко месеца в очакване. Техните любими се надявали, че мъжете ще се завърнат живи и здрави. Но съдбата решила друго. Дошла тъжната вест, че и седмината са загинали в сраженията. Сломени от скръб, девойките решили да не се омъжват никога, а да се отдадат на вярата си. Събрали чеиза си, продали го, а с парите купили дървени трупи, с които започнали градеж на джамия. Тя

била построена за една нощ

но след това момите изчезнали. Повече никой не ги видял, нито чул нещо за тях. Изгубили се в мрака на нощта, но оставили след себе си храм и легенда, които просъществували през вековете. Това се случило на 6 май и оттогава до днес всяка година на този ден се събират вярващи от целия Момчилградски и Кирковски край в двора на джамията, чете се мевлид, Коран и молитви, а гостите се гощават с пилаф.

Легендата за чудното строителство на храма накарало хората да вярват, че мястото е много лековито.
Близо до Дървената джамия в Подкова, в гробищния парк, има един бял камък, оформен като провирало (прозоречна рамка). Пространството около него е осеяно с различни парцалчета и части от дрехи. "Знам от възрастните, че три пъти трябва да се мине през камъка. Най-много мюсюлмани се събират около 6 май, но идват и по всяко време. Виждала съм и християни. Помага против главоболие, също при болки в кръста", разказва Севинч Исмет. По думите на нейната баба и други стари жени в селото

камъкът сякаш отнемал от болката

и човек получавал едно успокоение. Търсещите изцеление оставят монета и парцалче от дрехата си върху близките храсти. Вярва се, че така през цялата година ще бъдат здрави.

Пак на Хъдърлез страдащите от ревматизъм първо посещавали Джамията на седемте моми при село Подкова, а после и стърчащата Черна скала, за която от векове име предание, че носи изцеление на болните.

Край Подкова, в района на село Старейшино, се намира и "Пунар кая" (Скалният кладенец) - още едно култово място. От естествена малка пещера извира вода, която се събира в два малки, изсечени на пода басейна - кръгъл и правоъгълен, които са съединени с улей. Водата се извежда навън и се оттича по склона към близкото дере. В близост - на около 300 м югозападно, срещу течението, има неголям водопад, както и каменно провирало. Сред хората от района

този комплекс е известен като "Дамла кая"

Местността е изключително красива и двата обекта в представите на местното население се свързват с поверие за техните лечебни свойства. Тук на Хъдърлез пристигат много хора от района с надеждата да получат изцеление на своите болежки. "Идват от различни места. Тази пролет беше дошло семейство от Рудозем с 4-годишно момченце, имаше и една жена от Северна България, даже от Гърция вече идват. Много често водят деца, за да ги изкъпят. Пълнят си и шишета с вода, за да пият. Много помага против заекване и уплах", разказват хората от близките села. Според тях през цялата година

по храстите могат да се видят конци

от дрехи. Вярва се, че така страдащите остават болестта и плащат за отнетата вода и бъдещото си изцеление.
От векове родопчаните от района на село Летовник (Язла) край Момчилград твърдят, че в нощта срещу 6 май там стават чудеса. От чешма на скалния масив потича лековита вода и се събират хиляди вярващи с надежда за изцеление. Това се случва в полунощ, когато дъбовата гора прошумоли по особен начин. Мястото е свещено от древни времена, почита се и от християни, и от мюсюлмани. Името на местността Дамбалъ на турски означава "капка". Намира на около 8 км североизточно от Момчилград. Първи писмени сведения за водата на Дамбалъ дава Никола Иванов, геолог и краевед, във в. "Арденска дума" в началото на 30-те години на миналия век. За бликването на водата и причината за нейните чудотворни свойства сред алианското население в района се разказват различни предания. Лековитата вода е творение на алианските светци Кърклар (Четиридесетте)

невидими за грешните

и видими за чистите и съвършени праведници. Това са духовни водачи, дошли по тези земи от Хорасан, притежаващи божествена сила и правещи само добрини. Събрали се веднъж на платото над скалния масив, като всеки донесъл със себе си божествена храна - фурми, грозде, цитрусови плодове. Седнали на Софра кая (каменна трапеза), нахранили се, но нямало вода да утолят жаждата си. Тогава Яран баба показал неземните си дарби. Станал и ударил с юмрук скалата, а оттам бликнала голяма вода. Плиснала към долината и близкото село Летовник (Язла). Стреснал се Яран баба, че селото ще се удави, грабнал серна вълна и запушил извора. "Като не тече, нека поне да капе...", изрекъл той.
И днес се вярва, че болни от заекване намират изцеление, като се потопят във водата или пият от нея, но само във времето от полунощ на 5 срещу 6 май

до първи петли и изгрев слънце

Обредното къпане се прилага най-вече при децата с различни нервни заболявания. Оздравителният обред се състои в потапяне в студена вода и пиенето от нея. Дрехите, с които са били облечени, се връзват по клоните на дърветата. В коритото на чешмата се пускат пари - като дар на извора. Така и до ден днешен водата се стича по отвесните скали. Сътворена от светци, тя има живителна, прераждаща и здравословна сила.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай