Саудитски принц крие „Спасителят на света“

Лувърът очаква Мохамед бин Салман да сподели Леонардо с публиката

Саудитски принц крие „Спасителят на света“ | StandartNews.com

Вече всички чуха и прочетоха, че „Спасителят на света“ на Леонардо да Винчи  е „изчезнал“ , „изпарил се е“ и че дори „в Лувъра не знаят къде се намира картината“. Повод за масовата истерия стана публикацията на "Ню Йорк таймс" от 30 март, посветена на съдбата на картината след аукцион на Кристис. Във въпросния текст няма новини и особено сензационни фактори, но той изобилства с двусмислени слухове. Изказването на служителите на Лувъра в Абу Даби, че не са наясно къде е творбата на гения, беше напълно достатъчно за шума в международните медии. Още през декември на 2017-а Министерството на културата и туризма на Абу Даби обяви, че картината на Леонардо скоро ще запълни колекцията на местния Лувър. Без да бъдат назовани конкретни причини и да бъдат цитирани коментари от официални лица, през есента на 2018-а излагането на творбата беше отменено.  Собственикът - Министерството на културата и туризма на Абу Даби или някой друг - е в правото си да се разпорежда с картината, както реши,    без да се отчита пред световната общественост и Лувъра. Не е ясно и дали картината не се намира в кутия в някой от фрийпортовете или в реставрационно студио и по каква причина това е така – от съображения за безопасност или за да бъде съхранена.  По време на маркетинговата кампания на Кристис преди търга картината е наречена „религиозната версия на Мона Лиза” и се рекламира като „последният Леонардо в частна колекция”, а след рекордната продажба в заглавията се добавя още и „най-скъпата картина  в света”. Интересът към нейната съдба е разбираем. През есента платното би трябвало да се появи в Лувъра в Париж, където ще има изложба, посветена на 500 години от смъртта на Леонардо.

Какво се говори из световната арт общност? Собственик на творбата вероятно е  принцът на Саудитска Арабия Мохамед бин Салман. Остава загадка как в Абу Даби са получили картината - дали като подарък от саудитците, дали е частна продажба или е за временно ползване, анализира Art.price. Анонимният купувач на аукциона в Ню Йорк обаче е бил принц Бадер бин Абдала бин Мохамед бин Фархан ал-Сауд, един от членовете на кралското семейство на Саудитска Арабия. Въпреки всички предприети мерки, за да останат в тайна имената на купувачите, по-късно се появява информация за това, че принц Бадер действа от името на принц Мохамед. Няколко месеца след аукциона кралският двор назначава Бадер за първи министър на културата на Саудитска Арабия. Но дали принц Мохамед бин Салман ще пожелае да сподели картината с международната публика, може само да се гадае. Подобно нежелание винаги навежда на мисълта, че собственикът се опасява от дискусия за автентичността.  От „Ню Йорк таймс“, естествено, вече са питали Даян Модестини - която реставрира произведението преди аукциона на Кристис, и Мартин Кемп – оксфордски професор и специалист по Леонардо, дали имат информация около интригата. И двамата, естествено, са отговорили, че нищо не знаят. Скептиците обаче вече са категорични – ако Даян Модестини е реставрирала прекалено много, то от Леонардо е останало прекалено малко.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Коментирай