Събота,

Носителят на „Грами" Ричард Кауфман: Бърт Ланкастър ми беше треньор по бейзбол

От: Администратор -
Носителят на „Грами" Ричард Кауфман:  Бърт Ланкастър ми беше треньор по бейзбол
A
A
A

Почти научих Джак Никълсън да свири на цигулка, разказва великият диригент, който излиза утре в зала "България" за концерта „Музикалните Оскари"

„Музиката във филмите е класическа, просто мелодиите са други", казва големият американски диригент Ричард Кауфман, който гостува за първи път у нас за концерта „Музикалните Оскари". Той излиза на пулта утре, 3 декември, от 19 и 30 часа в зала "България" с талантливите музиканти от Оркестъра на Класик ФМ радио. Програмата представя творби от най-великите композитори, писали за Холивуд – до една отличени или номинирани за „Оскар". Концертът е част от цикъла „Музиката на Америка", организиран за седма поредна година от агенция „Кантус Фирмус" с подкрепата на фондация „Америка за България".

Ричард Кауфман отдава цялата си кариера на киното и телевизията. Още през 1984-а започва работа в студиата „Метро Голдуин Майер", а през следващите години гостува на най-големите оркестри в САЩ и Европа с филмови програми.
„За концерта в София се опитах да включа най-запомнящите се мелодии от хитове в различни жанрове - комедия, драма, любов, вълнение, космос, фантастика", споделя Кауфман. Той ще представи музика от Елмър Бърнстийн („Великолепната седморка", „Да убиеш присмехулник", „Хавай"), Хенри Манчини („Закуска в Тифани", „Шарада", „Двама на пътя"), Дмитрий Тьомкин („Точно по пладне", „Старецът и морето"). От по-младите автори на Холивуд е включен Брус Броутън („Силверадо"). Големият композитор Джон Уилямс е представен с великолепните си партитури „Супермен", „Вещиците от Истуик", както и с емблематичните „Междузвездни войни". За първи път у нас ще чуем „Тема на Рей" и „Скерцо за X-Wings" от последния епизод на поредицата - „Силата се пробужда". Наскоро Кауфман взе участие в концертно изпълнение на филма „Стар Трек: Отвъд" със Симфоничния оркестър на Сан Диего. Дирижирал е концерти на Крис Боти, Даяна Крол, Пати Остин, Джон Денвър, Сър Джеймс Голуей, Артуро Сандовал, Арт Гарфънкъл... Партнирал е на много холивудски актьори за подготовката на техни музикални роли. Кауфман дублира Джак Никълсън във филма „Вещиците от Истуик" за сцените с изпълнения на пиано.

 

- Господин Кауфман, от къде дойде вашата страст към музиката?

- Вкъщи винаги е имало много музика. Моите родители обичаха всички жанрове и запознаха мен и братята ми с най-любимите си - класика, Бродуей, великите песни... И, разбира се, с мелодиите от филмите. А когато започнах да свиря на цигулка на 7, изключително много ми харесваше да създавам собствени композиции. Свирех в оркестри с други млади музиканти - беше страхотно забавление.

- Какъв беше Ел Ей през през 80-те, когато започва кариерата ви?

- Роден съм и съм отраснал в Лос Анжелис, така че беше съвсем нормално да съм облъчван от музиката и филмовия бизнес от най-ранна детска възраст. Всъщност треньорът на нашата бейзболна лига беше самият Бърт Ланкастър! На 13 свирех добре на тромбон, за да участвам в най-големите филмови мюзикъли като „Музикантът". По онова време, а дори и сега, постоянно снимат по улиците – както си шофираш в Лос Анжелис и пред теб се появяват камери и екипи. Имаше много студиа из целия град – всяко от тях произвеждаше прекрасни филми.

- В кой момент ви провървя?

- Първият ми голям шанс дойде, когато започнах да свиря на цигулка по студиата непосредствено след дипломирането ми в Калифорнийския държавен университет в Нортридж - в района на Лос Анжелис. Запознах се с невероятно талантливи филмови композитори и така получавах изключително ценни професионални умения. И тогава бях нает от шефа на MGM Studios да отговарям за музиката на филм за мюзикъли, представяни на така наречения „Summer Stock".

- Кои са вашите приятели от тогава и до днес?

- Филмовият бизнес е малък свят. Ще работиш с някой по проект за няколко месеца и няма да го видиш през следващата година, че и повече. А после изведнъж той отново ще се появи. Музикалният филмов свят пък е още по-малък. Един от най-близките ми приятели, вече повече от 40 години, е фантастичният композитор Лий Холдридж. Запознахме се в "Юнивърсъл", където свирех на цигулка.

- Успяхте ли да научите Джак Никълсън поне малко да свири на пиано, докато го подготвяхте за ролята му във "Вещиците от Истуик"?

- Джак Никълсън е един от най-прекрасните актьори в света. Много се забавлявахме тогава. Моята задача беше да се опитам да помогна на Джак да изглежда така, като че ли наистина може да свири на цигулка и пиано. Работихме три месеца. Всеки ден! И на края той свърши страхотна работа – успя да придобие вид на истински жив пианист и цигулар.

- На кои други актьори сте помагали?

- Имах щастието да работя с прекрасни актьори във филми, в които тяхните герои трябваше да "свирят" на музикален инструмент. С Том Ханкс наистина много се забавлявахме. Той толкова усилено се стараеше, че на финала на снимките можеше да изсвири няколко песни на цигулка! И - като че ли това не беше достатъчно вълнение в живота ми, ами точно тогава се роди дъщеря ми Уитни. Бяха страхотни моменти!

- Липсва ли ви романтиката във филмите на 80-те и 90-те?

- Откровено казано, струва ми се, че 80-те и 90-те години произведоха по-малък брой романтични филми, за които си струва да се говори в сравнение с количеството на легендарните любовни драми от 30-те, 40-те, 50-те, 60-те и 70-те. Тези десетилетия ни донесоха вълнуващи истории, разказани от прекрасни писатели. Бяха наситени с красиви мелодии – от Морис Жар, Джери Голдсмит, Джон Уилямс, който продължава да пише фантастични партитури. 90-те несъмнено имат своя принос със страхотни композитори като Алън Силвестри, Джеймс Хауърд и, разбира се, Джон Уилямс. Все пак великите композитори са много по-малко след 80-те.

- Как мислите – дали високо технологичните екшъни и фентъзи продукциите ще убият ли любовните драми?

- Вярвам, че има място за всякакви филмови истории - романтични, екшъни, комедии, мюзикъли, трилъри... Вярно е, че техническият напредък в Холивуд е изминал доста дълъг път. Но в някои отношения тези "постижения" са довели до пренебрегване на класическите похвати при правене на филми.

- Какъв, според вас, е Холивуд днес?

- Холивуд си остава магическо място в умовете на хората по света. Въпреки това, смятам, че има реална необходимост от по-добри сценарии и истории, от по-добра актьорска игра, по-добри режисьори и фимови партитури. Трябва да призная, че съм малко старомоден. Човек от "старата школа", спомнящ си с голямо възхищение и привързаност уменията и невероятните филми, които Холивуд ни поднесе в отминалите десетилетия.

- Какви са разликите между кинаджиите и поп звездите, с които също работите активно?

- Да имаш въобръжение е от най-важните условия, за да бъдеш кинорежисьор или поп звезда – независимо дали си Стивън Спилбърг или Арт Гарфънкъл. Това, което идва от душата, се превръща в голям филм, запомняща се песен, прекрасна картина - неща, които вдъхновяват и трогват хората.

- Какво знаехте за България, преди да се съгласите да гастролирате тук на 3 декември?

- Изключително се вълнувам от възможността да гастролирам в България! Моят добър приятел и колега Максим Ешкенази ми е разказвал колко красива е страната ви. Обичам да посещавам нови места и да се запознавам с нови приятели. Не знаех много за България, но съм уверен, че ще е запомнящо се пътуване. А да имам честта да работя с Оркестъра на Класик FM радио е невероятно. Обожавам да правя музика.

- Какво си мислихте в момента, в който получихте "Грами"?

- Когато ми присъдиха наградата, бях доста шокиран. Имаше и други прекрасни музиканти, номинирани в същата категория. И идеята, че аз бях излъчен с моите приятели от Нюрнбергския симфоничен оркестър изглеждаше като сън.


Всички новини от категория Чудесата на България.

Вижте всички актуални новини от Standartnews.com

Валутни курсове

По курса на БНБ
Валута Лева (BGN) Обратен курс за 1 лев
CHF 1.70725 0.585737
GBP 2.24388 0.445657
USD 1.71204 0.584099
Виж всички