реклама

Живи в моргата

Живи в моргата

О, КОЛКО СПЕЦИАЛИСТИ!



Българинът е вечният специалист по всичко - написах го и паметта ми веднага извика образите от едноименния филм, който бе разкошен за времето си. Но не героят на Апостол Карамитев, а този на Калоянчев, който се усукваше около него, нисичък симпатяга по потник, все се хилеше без повод и от време на време се почесваше по задника - изобщо притеснения тепегьоз/нахалник, за който и друг път е ставало дума.

Ако сме взискателни към себе си - и то само с една стотна от претенциите ни към околните и особено към държавата, България щеше да се превърне в друго място за живеене. Държава пак нямаше да стане, но както и да е.

Особено взискателни са някои герои от телевизиите - ох, всезнайковци сладички! Всичко винаги им е ясно - само дето собствената им работа нерядко прелива от неточности, преувеличения и пристрастия. Пристрастията са тяхното любимо лакомство.

Сега - понеже гракнаха за самоубийството на отрепката от Перник - не е лошо да си припомнят колко пъти точно пред очите им се е самоубивала Истината, и то заради собствената им некадърност или несправедливост. А някой беше казал, че отделната, дори малка несправедливост е заплаха за общата справедливост, в която би трябвало да сме се приютили.

Гледах веднъж епизод от сериала "От местопрестъплението: Маями" и се натъкнах на нещо невероятно. Разбира се, филмът е чудесен, той е замислен като апология на възможностите на съвременната криминология, в това е и неговата превантивна роля - няма смисъл да извършваш престъпление, защото, тъй или иначе, няма да се измъкнеш.

Това е и мотото на сериала: "Ние сме господарите на уликите - а улики винаги остават". Хубаво, браво на Хорейшо и екипа му.

Обаче в епизода, излъчен на 14 октомври миналата година, имаше нещо наистина смайващо. Вероника, една от епизодичните героини, се блъска с автомобила си в пожарен кран на оживена улица, студената вода й причинява хипотермия и тя изпада в мнима смърт. След време се събуди в хладилен шкаф в залата за аутопсии, започна да блъска по вратата му и изкара акъла на прелестната патоанатомка Алекс!

Сетне парамедикът обясняваше, че апаратът му за ЕКГ бил развален, но той бил проверил други показатели и затова я обявил за мъртва!

И това се случва в сериал, който щедро демонстрира фантастични технически нововъведения. Веднъж наш полицейски началник раздразнено отпъди една по-нахална репортерка, като й рече: "Е, ние не сме като Хорейшо!" Освен ирония в думите му имаше и известна болка. И с пълно основание - условията, в които работят нашите криминалисти, са толкова невзрачни, че екипът на Хорейшо Великолепния не би издържал и половин смяна тук, всички вкупом щяха да си хвърлят оставките на министър Цветанов.

Лесно ще се съгласим - и това ще е рядък случай на единодушие, че като цяло телевизионното поприще ни предлага немалко примери на несръчност и примитивност, а нерядко и на уродливост. Но тъкмо от телевизионния екран непрекъснато укоряват полицейската работа. И на какво отгоре са толкова придирчиви?

Имаме великолепни следователи и криминалисти, винаги сме ги имали, но те вече нямат желание да участват в публичните дебати, само тихичко се подсмихват отстрани. Сега са на мода психолозите, но те пък почват да ми изглеждат като ония кокони, които охотно обясняваха фалшивите перипетии в "Биг Брадър" - сякаш там имаше какво да се обяснява, всичко можеше да се изчерпи с пет думи: "Тия хора са инфантилни преструванковци".

Някакъв изверг се бил самоубил - е, и? И за него ли да плачем сега? Никога не сме доволни. Ако онзи не беше свършил единствената свястна работа в живота си, щеше да полежи десетина години в затвора, а може и по-малко, и сетне отново да даде път на Злото в себе си, това е сигурно. Извинявам се, но и горките родители също би трябвало да са донейде доволни, ако нещо изобщо вече може да ги утеши - все пак оня получи истинско възмездие, а не приблизително, както винаги се случва у нас.

Хайде сега пък да накажат полицаите - след като медиите ги наритаха с думи. Там винаги се правят на осведомени, макар че прозорливостта им не надхвърля нивото на уличната клюка. Хубаво, правете се на не знам какви си, макар че и вие не знаете точно какви сте - а после ще продължавате да чукате по стените на хладилния шкаф, който всички обитаваме.

Отвратителен е начинът, по който винаги се нахвърлят върху полицията и прокуратурата. Те пък тъй и не схванаха нещо пределно елементарно: да държат на един изстрел разстояние медийните нахалници. Предпочитат все да се обясняват и да се обясняват, този безсмислен театър им е много интересен. Така и не се научиха да се държат недостъпно - не знам у нас да има местопрестъпление, което да не е изорано от медийните носорози.

А те винаги търсят под вола теле, винаги съчиняват някакви конспирации - има хора, които са се специализирали в това може би защото самите те са резултат от някаква биологична конспирация. Сега остава да внушат на клетите родители, че това самоубийство е нагласено, за да се прикрие нещо друго, всеки момент ще започнат с тази глупост, нямат никаква милост към скръбта, единственото, което ги интересува, е сензацийката, а тя почти винаги се оказва измислена и затова жалка и вонлива.

И в това човъркане нямат никаква милост, те и трупове биха пребъркали само и само да получат своите 30 секунди слава.

Коя телевизия отдели дори една минутка за майката на убитото българче в Катуница, когато тя обясняваше защо е отпъдила един особено нахален телевизионен екип? Нито една. Ония се били настървили на всяка цена да покажат тялото на детето й - и заради това тя ги отпратила. Те дори не се научиха да не измъчват близките на жертвите - и все говорят за "трупове", а не за тела, и все се нахвърлят да ги покажат. Понеже си имат добри примери - подхвърлиха ни содомизирания Кадафи, преди това Обама гледаше как убиват бандита Бин Ладен, а по-рано видяхме прелестно филмче за обесването на Саддам Хюсеин - с по една ядрена в бомба в ръка. Всеки келяв репортер у нас мечтае да получи точно такъв подарък от Съдбата, не по-малък. Той не иска да открие нещо смислено - някаква слънчево петно в калната локва, а главата на поредната жертва.

Сега предполагам, че мнозина завиждат на късмета на следовото куче Гаро, което откри тялото на пернишкото момиче, сигурно мечтаят да са за един ден като този Гаро, да са на неговото място, да бъдат нахранени лично от премиера. И му завидяха за пържолките, макар че доста от тях, мога дори да им изредя имената, вече си получиха пържолките от същия Бойко и бяха щастливи от това.

Не е възможно да открием искрено състрадание към жертвите у хора, които са винаги на разположение на бандюгите, тяхното състрадание е фалшиво. Един временно известен водещ системно разговаряше с подсъдими, за да докаже колко са вятърничави полицията и прокуратурата. Друг любвеобилно транслираше ценните напътствия на човек, обвинен за крупни престъпления. Известна репортерка се опитваше да разубеди важен свидетел на обвинението, при това поставен под закрила, и да ни внуши, че показанията му са фалшиви, понеже по този начин той обслужвал интересите на конкурентна банда. Много рядко някой се изправя пред влиятелен човек от престъпния свят и опровергава твърденията му, дори не се сещат за това - като изключим Васил Иванов от Нова телевизия, навремето и Даниела Тренчева си беше сложила главата в торбата, "Код Криминално" и "Хрътките" също дават добри примери. Истинска смелост проявяват обаче немалко репортери от печатните медии, най-последователен, дори безразсъдно храбър е Димитър Златков от "Уикенд". Повечето телевизионни репортери по-скоро биха се самоубили, отколкото да оповестят някои от неговите разкрития, те се държат предимно като милосърдни сестри на бандюгите.

Сами можете да си направите списъка на ония - и той няма да е никак малък - които се влачеха на колене по именията на хора от ъндърграунда и там послушно ги интервюираха.

Наскоро се опитаха да реабилитират дори известния бандит Ганеца, който стреляше по полицаи в центъра на столицата и бе ликвидиран след диво преследване. Може би е време да се напише книга и за него - като новия Че Гевара на автокрадците.

Спомнете си и историята със сливенския банков бандит - и тогава се опитваха по-скоро да прозрат нещо в мътния му разум, отколкото в ясните правила на закона. Някои идиоти и подписки правиха за него. Ами как стръвно защитаваха бандита, когото полицаите застреляха, понеже беше тръгнал да ги гази. Някои известни репортери са се превърнали в адвокати на бандити и дори не се стесняват от това. Непрекъснато говорят за корумпирани полицаи - но дали няма и корумпирани репортери, които в поръчковата си настървеност отдавна са се превърнали в инструмент за разправа с МВР. И затова полицейските служби са раздирани от недоверие и противоречия помежду си.

И отгоре на всичко, вълнуват се от самоубийството на един престъпник, и то когато всеки ден пред очите им ритуално да се самоубиват известни политици - с идиотските си словоизлияния или нахално безразличие към общата ни съдба.

И освен това винаги са алчни за големи обобщения. Всъщност единственото им занимание е да обобщават, и то на едро, винаги на едро, колко по-малко познават фактите, толкова по-усърдно си служат с обобщения. Изглежда, ние с вас сме пропуснали момента, в който е бил издаден президентски указ, че завинаги се отменя един от светите журналистически принципи: "Фактите такива, каквито са". На нашите герои обаче фактите им изглеждат постни и те с увлечение прилепват тлъстинка върху тях - синтетична естествено, някакъв медиен колаген, но какво от това.

 


Други публикации на автора
можете да намерите в сайта www.kevorkkevorkian.com, както и в сайта vsyakanedelya.blitz.bg, който представя звездни моменти от легендарната програма "Всяка неделя".

 

реклама
Сортирай по:
Дата Оценка
  • Оценка:
  • + 0
  • - 0
кйбйк
  • Оценка:
  • + 0
  • - 0
"Хареса ми статията и също смятам, че нивото на журналистиката е много ниско. В някои вестници , преглеждайки само заглавията ми става ясно, че статията ще съдържа само плювни и в повечето случаи ти е ясно срещу кой е насочена и изобщо не си струва да я четеш. Така не става!!!
- цитат на коментар от ""
Докога агенти на ДС,като този агент Димитър,и то арменец,ще обясняват живота и историята на българите,абе доносник скапан,скрий се в арменската махала и не ни занимавай с твоите малоумни статии,как нямаш срам от този народ,който си предал с доносите си на ДС,клеветил ,злепоставял сума ти народ,ДОНОСНИКА-АГЕНТ ДИМИТЪР е като нечистотията в пяната,винаги най-отгоре,толкова си отвратителен,язвителен,престани ,не ни занимавай с твоите "морални" словоизлияния.Жалък си,предател си.
  • Оценка:
  • + 0
  • - 0
"Е, то всички разбрахме че Борисов не винаги мисли какво приказва. Кеворкян ли трябва да ни каже.
- цитат на коментар от ""
Не е един от слабите коментари, пореден е. Такова подлизурско скудоумие е присъщо единствено на зависими хора.
  • ...
  • 00:24
  • 21.01.2012
  • Оценка:
  • + 0
  • - 0
"Без да коментирам коментарите, които наистина ме изненадват, смятам написаното от КК за много, много точно....и може бе поради това не се нрави на публиката. В БГ винаги "другите" са кривите, и ако престъпника е наказан - кофти, ако не е -пак кофти. Манталитет на олигофрени с криво разбрани демократични ценности, не случайно Европа не ни иска
- цитат на коментар от ""
Е това с "Европа не ни иска" беше достойно за съжаление българино. КК печели парички пишейки в 5 печатни медии едновременно, защото вече няма как да има предаване. Поне засега.
  • EU
  • 14:09
  • 20.01.2012
  • Оценка:
  • + 0
  • - 1
Без да коментирам коментарите, които наистина ме изненадват, смятам написаното от КК за много, много точно....и може бе поради това не се нрави на публиката. В БГ винаги "другите" са кривите, и ако престъпника е наказан - кофти, ако не е -пак кофти. Манталитет на олигофрени с криво разбрани демократични ценности, не случайно Европа не ни иска
  • Оценка:
  • + 1
  • - 1
Мдааааа, това наистина ли Кеворкян го измъдри?! Не вярвам. С изключение на 5-6 реда, останалото е толкова нелепо, че просто не знам как да го коментирам.... Затова - няма да го направя. Съжалявам. От друга страна, КК също е човек. Може пък просто да не му е било ден....
  • Оценка:
  • + 1
  • - 0
Е, то всички разбрахме че Борисов не винаги мисли какво приказва. Кеворкян ли трябва да ни каже.
  • Оценка:
  • + 1
  • - 1
Един от слабите коментари на някогашния временно известен твводещ от малцинството.
  • Dani
  • 18:31
  • 17.01.2012
  • Оценка:
  • + 1
  • - 2
"Гледам и аз този сериал и винаги съм се чудила дали реално криминалистите разполагат с такава техника, и ми става мъчно за нашите. Г-н Кеворкян много критикувате останалите, но Вие познавате целия елит и не виждам да сте си развалили приятелството с никой от двата лагера. От Испания си купих една от вашите книги и не мисля да си харча повече парите. Достатъчно ми беше да прочета съжалението на Гриша Ганчев .-аз съм от Ловеч - че не ви е виждал в труден за Вас житейски момент. Е, честно да Ви кажа, че и вие продавате на нас читателите захаросани истини. Никога не сте изпадали в положението на нас обикновените хора, за да знаете как се чувстваме преди и след демокрацията - чета, че животът Ви минава в срещи на доста квалитетни места, доста страни, а ако си спомняте ние простосмъртните излизахме по линия на СБА с 30 долара и подписвахме декларация да не разказваме какво сме видяли на запад. Писва ми май от критикарите на днешните журналисти, те нямаха привилегията да се образоват по Вашия начин и при същите условия в семействата си, 1990г простосмъртните нямахме сапун да се окъпем, не съм сигурна, че сте го изкарали като нас това време, а сит на гладен не вярва. Мисля, че и Вие трябва да върнете смисъла на думите, прекалено критикувате, да, страхотен талант имате, но и малко скромност, защото не слязохте при раята нито веднъж в живота си, а картината никак не е приятна - питайте Карбовски, не е лесно да се говори за гражданско общество, всяка минута от живота те мачка и ми говорите, че са се продавали, ами да - и журналистите трябва да се хранят, не им е лесно да се изправят срещу мафиотите, които вече са елита в нашата държава.
- цитат на коментар от ""
Никак, ама абсолютно никак не съм съгласна с тезата, която оправдава журналистите, че за да се хранят, трябва да се продават.
  • Оценка:
  • + 2
  • - 2
Съгласна съм с Вас.Аз също очаквах да прочета коментара на Кеворкян относно "идиотското словоизлияние" на любимия му самодържец,но той за сетен път ни баламосва с тезата за "лошия мат'риал" сред журналистическото войнство.Да,сред журналистическото стадо мършата вони ужасно.Но още по-отвращаваща е мършата,която се е настанила по върховете на държавното управление.Там Кеворк трябва да търси музите на публицистичното си вдъхновение.
  • nevy
  • 13:07
  • 17.01.2012
  • Оценка:
  • + 1
  • - 2
Гледам и аз този сериал и винаги съм се чудила дали реално криминалистите разполагат с такава техника, и ми става мъчно за нашите. Г-н Кеворкян много критикувате останалите, но Вие познавате целия елит и не виждам да сте си развалили приятелството с никой от двата лагера. От Испания си купих една от вашите книги и не мисля да си харча повече парите. Достатъчно ми беше да прочета съжалението на Гриша Ганчев .-аз съм от Ловеч - че не ви е виждал в труден за Вас житейски момент. Е, честно да Ви кажа, че и вие продавате на нас читателите захаросани истини. Никога не сте изпадали в положението на нас обикновените хора, за да знаете как се чувстваме преди и след демокрацията - чета, че животът Ви минава в срещи на доста квалитетни места, доста страни, а ако си спомняте ние простосмъртните излизахме по линия на СБА с 30 долара и подписвахме декларация да не разказваме какво сме видяли на запад. Писва ми май от критикарите на днешните журналисти, те нямаха привилегията да се образоват по Вашия начин и при същите условия в семействата си, 1990г простосмъртните нямахме сапун да се окъпем, не съм сигурна, че сте го изкарали като нас това време, а сит на гладен не вярва. Мисля, че и Вие трябва да върнете смисъла на думите, прекалено критикувате, да, страхотен талант имате, но и малко скромност, защото не слязохте при раята нито веднъж в живота си, а картината никак не е приятна - питайте Карбовски, не е лесно да се говори за гражданско общество, всяка минута от живота те мачка и ми говорите, че са се продавали, ами да - и журналистите трябва да се хранят, не им е лесно да се изправят срещу мафиотите, които вече са елита в нашата държава.
  • Оценка:
  • + 3
  • - 2
Много точни констатации. В Б-я всеки разбира и е специалист по всичко, което не е негово поприще, занимание, специалност и пр. Особено важи за ТВ журналистите. По всичките възможни телевизии темата е за трагедията в Перник, коментарите и всевъзможните версии са направо потресаващо отблъскващи. За съжаление това се повтаря при всеки трагичен случай без никакви макар и минимални човешки чувства на състрадателност към близките - просто пореден повод за изява и "професиална" работа.Съгласен съм, че полицията и разследващите органи ги допускат доста близо до себе си - оставете ги .....работете и не се изкушавайте от медийните изяви.
Браво за статията, дано я прочетат и всичките "всезнайковци сладички".
  • Оценка:
  • + 3
  • - 2
Хареса ми статията и също смятам, че нивото на журналистиката е много ниско. В някои вестници , преглеждайки само заглавията ми става ясно, че статията ще съдържа само плювни и в повечето случаи ти е ясно срещу кой е насочена и изобщо не си струва да я четеш. Така не става!!!

Влез или се регистрирай за да коментираш


Условия за писане на коментари Коментирай